صفحه اصلی > خبرها > آرشیو اخبار شرکت های ستادی 


  چاپ        ارسال به دوست

مدیرعامل شرکت گاز استان یزد:

اعتماد سازی لازمه مدیریت تغییر و تحول سازمانی

 

مدیرعامل شرکت گاز استان یزد در ارتباطی ویدئو کنفرانسی با حضور تعدادی از مدیران ستادی شرکت ملی گاز ایران و مدیران عامل شرکت های گاز استانی از اعتماد سازی به عنوان لازمه مدیریت تغییر و تحول سازمانی نام برد.

علی اکبر میدانشاهی با اشاره به چشم انداز شرکت ملی گاز ایران مبنی بر قرار گرفتن در رتبه سوم توليد كنندگان جهاني گاز طبيعي، كسب سهمي معادل 10- 8 درصد از تجارت جهاني و كسب رتبه اول در فناوري گاز در منطقه گفت: با در نظر گرفتن این موضوع شرکت ناگزیر است برای تحقق این چشم انداز و کسب جایگاه مناسب جهانی، جهت طرح ریزی ایجاد تحول و تغییرات اساسی در زمینه های مختلف خصوصاً در زمینه تحولات تکنولوژی و همچنین تغییر در مدیریت کارکنان و منابع انسانی به عنوان بالاترین ثروت سازمان اقدام نماید.

وی از رهبری و بهبود سازمانی و به دنبال آن مدیریت تغییر به عنوان اصلی ترین مسئله ی موجود نام برد که برای نیل به این هدف در ابتدا باید انگیزه و اراده قوی داشته و سپس به صورت هوشمندانه عمل نمود که یکی از ملزومات اصلی تحقق این چشم انداز، توجه جدی به حوزه مدیریت و منابع انسانی می باشد و در همین راستا کسب دانش علوم انسانی و مدیریتی مربوط به منابع انسانی به عنوان اولین قدم مورد توجه قرار داشته که نیازمند شناخت اولیه از نوع رفتار سازمانی است که متاسفانه بخش زیادی از آنها در کلید واژه بی اعتمادی سازمانی خلاصه می شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان یزد با اشاره به پژوهش های صورت پذیرفته در گاز استان یزد گفت: از بین شاخص های 12 گانه ادارکی و نگرشی، وضعیت نیمی از شاخص ها در کمتر از حد متوسط بوده  و مهمتر اینکه میانگین رضایت کلی کارکنان 50 درصد می باشد و در این میان شاخص رضایت از مزایا و بی اعتمادی از مابقی وضعیت بحرانی تری دارند.

وی در نظر گرفتن این مسئله که میزان شیوع هر کدام از عوامل مذکور در سازمان کم و بیش متفاوت است را ضروری دانست ولیکن در نظر گرفتن این موضوع که آسیب های شناسایی شده حاصل از ادراک کارکنان می باشد و لزوما مبتنی بر واقعیت نیست را هم حائز اهمیت عنوان کرد و تصریح نمود: ادارک افراد چه درست و چه منطبق بر واقعیت اهمیت به سزایی داشته و با توجه به اینکه رفتار کارکنان مبتنی بر ادراک آنها شکل می گیرد می بایست توجه ویژه ای به آن داشت.

میدانشاهی از بررسی مدل های مختلف تبیین کننده رفتار به عنوان یکی از اقدامات صورت پذیرفته نام برد که بر اساس مدل موجود، جهان بینی افراد، ژنتیک، شخصیت، خانواده و محیط بیرون و درون هستند که تحت عنوان بینش روی نگرش های کارکنان و نهایتا رفتار آنها تاثیر می گذارد و تکرار این رفتارها باعث نهادینه شدن و تشکیل فرهنگ سازمانی خواهد شد لذا اجرای پروژه فرهنگ سازمانی در سطح شرکت گاز استان یزد را در همین راستا دانست و فرهنگ سازمانی را به دی ان ای سازمان تشبیه کرد به گونه ای که بسیاری از گرایشات فکری و رفتاری افراد از طریق رمزگشایی فرهنگ سازمان قابل فهم می شود.

وی در توضیح بیشتر گفت: ارزشهای مورد انتظار سازمان بر اساس پروژه مذکور به دو دسته ارزش های رسمی و علنی و ارزش های غیررسمی و پنهان تقسیم بندی شده اند که دسته اول، ارزشهای مطلوب و مورد انتظاری هستند که بصورت اسناد بالادستی تهیه و تدوین شده اند تا در جهت دهی فرهنگ سازمان، نقش ایفا کنند، اما ارزشهای دسته دوم ممکن است با ارزشهای مورد انتظار اعلام یا ابلاغ شده همسو و هماهنگ نباشند و تأکید صورت پذیرفته بر هنجارها و الگوهای فکری و رفتاری است که کارکنان شرکت بر اساس آن عمل کرده و فعالیت های سازمانی خود را مطابق با آن جهت دهی می کنند.

مدیرعامل شرکت گاز استان یزد یکی از یافته های تیم پژوهشی را عدم انطباق و وجود شکاف بین ارزشهای ابلاغ شده با ارزشها و هنجارهای جاری این شرکت عنوان نمود که بنا به اظهار جمعی از مشارکت کنندگان در مصاحبه ها، ارزش های مندرج در اسناد بالادستی نه تنها با آنچه که در سازمان می گذرد فاصله دارد بلکه تابلو کردن و تکرار آنها در جلسات و گفتگوها با هدف ترویج فرهنگ سازمانی مطلوب، از اثربخشی لازم برخوردار نبوده و گاه به جای بهبود وضعیت، موجب موضع گیری در مقابل آن می شود.

علی اکبر میدانشاهی در پایان تصریح نمود: با توجه به اینکه رویکرد این تحقیق، مسأله شناسانه است و هدف اصلی آن، چاره اندیشی و بهبود آن بخشی از فرهنگ سازمان است که برای سازمان ایجاد مشکل کرده، وجود فاصله و عدم انطباق بین ارزشهای ابلاغی (از بالا) و ارزشهای تحقق یافته در سازمان (از پایین) را دستمایه ای برای مطالعه ابعاد و عناصر ارزشی فرهنگ در این سازمان دانست که با بهره گیری از تحقیقات علمی و با حضور کارشناسان امر در دست اقدام است و خوشبین هستیم شاهد نتایج مثبت آن در گاز استان یزد و اشاعه آن در بدنه شرکت ملی گاز ایران باشیم.


١٢:٣١ - 1399/07/19    /    شماره : ١٢٨٨٥    /    تعداد نمایش : ٩٧


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




تصاویر منتخب